Blog SportsWebinar > Nowinki > Wysokie spożycie soli obniża odporność?

Wysokie spożycie soli obniża odporność?

Pięć gramów dziennie, czyli ilość odpowiadająca jednej łyżeczce –  jest to maksymalna ilość soli, którą dorośli powinni spożywać zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).  W rzeczywistości jednak wielu z nas znacznie przekracza ten limit: dane z Instytutu Roberta Kocha sugerują, że mężczyźni spożywają średnio dziesięć gramów soli dziennie, a kobiety około ośmiu. Wszyscy wiemy, że nadmiar spożytej soli wpływa na ciśnienie krwi, co niesie za sobą szereg kolejnych, negatywnych konsekwencji w kwestii zdrowia. Okazuje się jednak, że nie tylko układ krwionośny jest ofiarą zbyt słonej diety. 

Wysokie spożycie soli a układ odpornościowy – badanie [1]

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na University Hospital Bonn i opublikowanego w Science Translational Medicine sugerują, że wysokie spożycie soli w codziennej diecie zaburza pracę układu odpornościowego. Naukowcy przebadali ochotników, którzy na potrzeby badania mieli, oprócz normalnej, codziennej diety, spożywać dodatkowo 6 gramów soli każdego dnia. Jest to, mniej więcej, ilość zawarta w dwóch posiłkach typu fast-food – dwa burgery lub dwie porcje frytek. Po tygodniu naukowcy pobrali krew od badanych i zbadali granulocyty. Komórki odpornościowe radziły sobie znacznie gorzej z bakteriami po tym, jak badani zaczęli stosować dietę o wysokiej zawartości soli. U ochotników nadmierne spożycie soli spowodowało również zwiększenie poziomu glukokortykoidów, czyli hormonów odpowiedzialnych za tłumienie stanów zapalnych. 

Badacze wprowadzili również dietę o wysokiej zawartości soli u gryzoni, co spowodowało podobny rezultat – liczba patogenów chorobotwórczych w wątrobie i nerkach mysz wzrosła 100-1000 razy.

Wpływ wysokiego spożycia soli na układ odpornościowy – mechanizm

Wcześniej istniały hipotezy, jakoby wyższe spożycie soli działało na korzyść układu odpornościowego – wynikały z faktu, że infekcje niektórymi pasożytami skórnymi u zwierząt laboratoryjnych leczą się znacznie szybciej, jeśli spożywają one dietę o wysokiej zawartości soli: makrofagi, które są komórkami odpornościowymi atakującymi, jedzącymi i trawiącymi pasożyty, są szczególnie aktywne w obecności soli.

Główna autorka badania, Katarzyna Jobin, podkreśla, że ciało utrzymuje stężenie soli we krwi i różnych narządach w dużej mierze na stałym poziomieW przeciwnym razie ważne procesy biologiczne zostałyby zaburzone. Jedynym wyjątkiem jest skóra: działa jako zbiornik soli w ciele, dlatego też dodatkowe spożycie chlorku sodu działa tak dobrze w przypadku niektórych chorób skóry.

Jednak inne części ciała nie reagują dobrze na dodatkową sól spożywaną z jedzeniem. Zamiast tego jest filtrowana przez nerki i wydalana z moczem. I tu pojawia się drugi mechanizm: nerki mają czujnik chlorku sodu, który aktywuje funkcję wydalania soli. Jednak jako niepożądany efekt uboczny czujnik ten powoduje również gromadzenie się tak zwanych glukokortykoidów w organizmie, a te z kolei hamują funkcję granulocytów, najczęstszego rodzaju komórek odpornościowych we krwi.

Podsumowanie

Spożycie soli jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak nie należy przekraczać zalecanych pięciu gramów dziennie. Należy pamiętać, że spożywamy sól nie tylko poprzez solenie potraw – jest ona ukryta w większości produktach przetworzonych, jak i również w pieczywie, wędlinach czy serach. Spożywając dużo tego typu produktów, bardzo łatwo o przekroczenie dziennego, zalecanego zapotrzebowania.

 

[1] Katarzyna Jobin, Natascha E. Stumpf, Sebastian Schwab, Melanie Eichler, Patrick Neubert, Manfred Rauh, Marek Adamowski, Olena Babyak, Daniel Hinze, Sugirthan Sivalingam, Christina K. Weisheit, Katharina Hochheiser, Susanne Schmidt, Mirjam Meissner, Natalio Garbi, Zeinab Abdullah, Ulrich Wenzel, Michael Hölzel, Jonathan Jantsch and Christian Kurts. A high-salt diet compromises antibacterial neutrophil responses through hormonal perturbationScience Translational Medicine, 2020

Dodaj komentarz