Blog SportsWebinar > Nowinki > Orzechy – wpływ na zdrowie

Orzechy – wpływ na zdrowie

Orzechy to źródło wielu cennych składników, które wywierają nieoceniony wpływ na nasze zdrowie. Zawarte w orzechach jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B i E, mikroelementy (miedź, magnez, potas, cynk, selen), błonnik oraz antyoksydanty wykazują silne działanie profilaktyczne w wielu chorobach m.in.: udarze mózgu, miażdżycy, otyłości czy cukrzycy. Oprócz niezaprzeczalnych korzyści zdrowotnych, charakteryzują się także walorami smakowymi stanowiąc idealne zaprzeczenie teorii mówiącej, że smaczna przekąska nie może być zdrowa.

Orzechy – wpływ na zdrowie

Do najbardziej popularnych rodzajów orzechów należą: orzechy laskowe, włoskie, arachidowe, migdały, pistacje, nerkowce, makadamia, brazylijskie oraz pekan. Wszystkie z nich, mimo odmiennego składu zawierają związki korzystnie wpływające na nasz organizm. Jak pokazują wyniki wielu badań naukowych, regularne spożywanie orzechów zmniejsza ryzyko rozwinięcia się chorób układu krążenia poprzez obniżenie cholesterolu LDL oraz trójglicerydów.

Orzechy a cukrzyca typu II

Inną grupą pacjentów, którzy mogą skorzystać na zwiększonej konsumpcji orzechów są osoby z cukrzycą typu II. W badaniu naukowców z Iranu sprawdzono wpływ orzechów laskowych na stężenie glukozy we krwi u pacjentów z cukrzycą typu II. Grupa badana przyjmowała orzechy stanowiące 10% ich dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Taka podaż przełożyła się na zwiększenie poziomu witaminy E oraz jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, co pozwoliło zachować odpowiedni poziom cholesterolu HDL (tzw. dobry cholesterol).

Drogocenny selen

Pozytywnym wpływem na wzmocnienie naszej odporności mogą pochwalić się za to orzechy brazylijskie. Charakteryzują się one największą ilością selenu ze wszystkich dostępnych pokarmów. Niedobory tego pierwiastka wiążą się z osłabieniem funkcjonowania układu immunologicznego, męską niepłodnością i zwiększonym ryzykiem rozwinięcia się nowotworu. Badanie brazylijskich naukowców analizujących wpływ orzechów brazylijskich na układ odpornościowy wykazało, że pojedyncze spożycie tego typu orzechów w dawce 20 i 50 gram, już po jednej dobie znacząco obniżyło reakcje zapalne utrzymujące się długoterminowo.

Czy spożycie orzechów ma wpływ na jakość nasienia?

Korzystny wpływ orzechów na jakość męskiego nasienia badali amerykańscy naukowcy. Tym razem w badaniu użyto orzechy włoskie w łupinie. Badanie trwało 12 tygodni, w którym część mężczyzn spożywała 75 gram orzechów dziennie, a druga grupa jadła tak jak dotychczas, unikając orzechów. W grupie jedzącej orzechy włoskie poprawiła się żywotność, ruchliwość oraz morfologia plemników i te wyniki były znacząco lepsze niż w grupie bez codziennej porcji orzechów.

Orzechy a praca mózgu

Wpływ orzechów na pracę mózgu oceniano w wielu badaniach przeprowadzonych na szczurach. Wykazano w nich, że długotrwałe spożywanie tej grupy produktów opóźniało zaburzenia procesów poznawczych postępujących wraz z wiekiem. Efekt ten był związany ze zwiększoną aktywacją białek odpowiedzialnych za procesy myślowe oraz przeciwdziałaniu namnażania się wolnych rodników wśród większości szczurów.

Wpływ spożycia orzechów na masę ciała

Niedawno przeprowadzona analiza wpływu orzechów na masę ciała opublikowana w BMJ Nutrition, Prevention & Health pokazała, że zwiększenie spożycia orzechów o jedynie 14 gram dziennie wiąże się z mniejszym przyrostem masy ciała, a tym samym z niższym ryzykiem wystąpienia otyłości. Badacze sugerują, że zastąpienie niezdrowych przekąsek takich jak chipsy czy frytki,  niewielką ilością orzechów może być skutecznym sposobem w walce z nadwagą i otyłością.

Orzechy – czy to dobry pomysł w okresie redukcji masy ciała?

Orzechy z racji tego, że zawierają dużą ilość kalorii to często nie są brane pod uwagę przy ustalaniu diety dla osób chcących zredukować tkankę tłuszczową. Warto, jednak wiedzieć, że oprócz dużej ilości kalorii jest to doskonałe źródło wielu witamin i minerałów, a pojawiające się liczne badania dowodzą, że jakość spożywanego pożywienia jest równie ważna co ilość kalorii, jeśli chcemy utrzymać zdrową i szczupłą sylwetkę. Wyniki tego badania pokazały, że zwiększone spożycie dowolnego rodzaju orzechów wiązało się z mniejszym przyrostem masy ciała w dłuższej perspektywie. W okresie 4 letnim u osób, które zaczęły spożywać co najmniej połowę porcji orzechów, a wcześniej wcale ich nie jadły odnotowano prawie kilogramowy spadek masy ciała i o 16% zmniejszone ryzyko wystąpienia otyłości w porównaniu z osobami, które przez cały okres trwania badania nie spożywały orzechów. Te wyniki są zbliżone do innych przeprowadzanych tego typu analiz. Według naukowców pozytywny wpływ orzechów na zmniejszenie masy ciała jest związany z dużą zawartością błonnika, który opóźnia opróżnianie żołądka pozostawiając uczucie nasycenia na dłuższy czas.

Te i inne przykłady pozytywnego wpływu orzechów na zdrowie człowieka pokazują, że warto korzystać z tego pokarmu w naszej diecie. Dzięki temu możemy wpłynąć na prewencję różnych schorzeń Polaków i zadbać o nasze zdrowie.

1. Xiaoran Liu, Yanping Li i inni, Changes in nut consumption influence long-term weight change in US men and women,  BMJ Nutrition, Prevention & Health, 2019

2. Zdrojewicz Z., Starostecka E. i inni, Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka, Med Rodz 2015, str. 124-130

Dodaj komentarz