Blog SportsWebinar > Nowinki > Niefarmakologiczne metody leczenia nadciśnienia tętniczego – mini kompendium

Niefarmakologiczne metody leczenia nadciśnienia tętniczego – mini kompendium

Nadciśnienie tętnicze jest najważniejszym czynnikiem ryzyka przedwczesnych zgonów na całym świecie. Na nadciśnienie choruje ponad 10,5 mln dorosłych Polaków (dane z 2017 roku).  Wysokość ciśnienia tętniczego (BP, blood pressure) wykazuje liniowy związek ze śmiertelności i zapadalnością na choroby układu krążenia (zawał serca, udar mózgu, niewydolność serca, choroba tętnic obwodowych), niewydolność nerek, we wszystkich grupach wiekowych, etnicznych, zarówno u kobiet, jak i mężczyzn.

Główne przyczyny nadciśnienia to: niezdrowa dieta (w tym nadmierne spożycie soli), mała aktywność fizyczna, nadwaga i otyłość.

Wielu pacjentów zastanawia się jak obniżyć ciśnienie, dlatego warto wiedzieć, że w leczeniu nadciśnienia tętniczego, modyfikacja stylu życia zalecana jest jako jedyna metoda terapii lub też jako terapia wspomagająca leczenie farmakologiczne. Jest to nadal niedoceniania, mimo, że najtańsza i bezpieczna dla pacjentów metoda leczenia.

Nadciśnienie tętnicze – zalecenia

1. Prawidłowa masa ciała

Osoby z nadwagą i otyłością są bardziej narażone na nadciśnienie. Zwłaszcza nie należy lekceważyć otyłości typu androidalnego, czyli tak zwanej otyłości brzusznej, której występowanie prowadzi do wielu zaburzeń metabolicznych. Badania podają, że wzrost masy ciała o 10 kg powoduje wzrost ciśnienia skurczowego o ok. 3 mmHg, zatem redukcja masy ciała i utrzymywanie jej na optymalnym poziomie pozwala znacznie obniżyć ciśnienie i ułatwić dążenie do prawidłowych wartości.

2. Obniżenie spożycia soli

Sód jest niezbędny w diecie każdego człowieka, jednak dzisiejsza żywność (zwłaszcza przetworzona) powoduje, że bardzo łatwo przekroczyć zalecaną, dzienną dawkę, która wynosi 1,5 g, czyli niecałe 4 g soli. Udowodniono związek przyczynowo-skutkowy między spożyciem soli a wartościami BP. Uśredniając, Polacy spożywają około 11 gramów soli dziennie, co niemal trzykrotnie przekracza normę. Dlaczego tak łatwo „przesolić”? Bowiem sól dodawana jest do wielu produktów codziennego użytku, takich jak pieczywo złej jakości, sery czy wędliny. Warto ograniczyć w diecie produkty przetworzone i traktować je rekreacyjnie (nie tylko ze względu na wysoką ilość sodu).

3. Umiarkowane spożycie alkoholu

Zależność między spożywaniem alkoholu a wartością BP ma charakter liniowy. Zwiększone spożycie alkoholu sprzyja częstszemu występowaniu udarów, a równocześnie osłabia działanie leków hipotensyjnych. W przypadku gdy całkowite wyeliminowanie alkoholu nie jest możliwe, należy:
• u mężczyzn: dzienne spożycie ograniczyć do 20–30 g w przeliczeniu na czysty etanol;
• u kobiet dzienne spożycie ograniczyć do 10–20 g w przeliczeniu na czysty etanol.

Uwaga: 250 ml piwa, 100 ml wina i 25 g wódki zawiera 10 g czystego alkoholu.

4. Zaprzestanie palenia papierosów

Wypalenie każdego papierosa wywołuje istotny wzrost BP i częstości rytmu serca, który utrzymuje się ponad 15 minut. Palenie bierne również ma negatywny wpływ na zdrowie.  Zwalczanie nałogu palenia stanowi istotny element obniżania ryzyka chorób sercowo-naczyniowych u chorych na nadciśnienie
tętnicze. 

5. Aktywność fizyczna

Nie trzeba nikogo przekonywać, że nawet umiarkowana aktywność fizyczna ogromne znacznie w kontekście ogólnie pojętego zdrowia oraz w prewencji wielu chorób i schorzeń. Również w leczeniu niefarmakologicznym nadciśnienia tętniczego aktywność fizyczna jest ważną składową. Już samo wyjście z otyłości i nadwagi poprzez systematyczną aktywność wiąże się z wieloma benefitami w kontekście układu krążenia. Dodatkowo wykazano, że systematyczna, umiarkowana aktywność fizyczna może obniżyć ciśnienie nawet o 4-6 mm Hg. Co to znaczy umiarkowana aktywność fizyczna? Nie musi to oznaczać od razu codziennych treningów siłowych – na początek wystarczą codzienne, półgodzinne spacery, czy szybkie marsze. 

6. Dieta w nadciśnieniu – jaka najlepsza?

Za najbardziej skuteczną dietę w przypadku choroby nadciśnienia tętniczego świat nauki uznał dietę DASH. Od niemal dziesięciu lat jest ona uznawana za dietę najzdrowszą i znalazła się na pierwszym miejscu w rankingu przygotowanym przez wybitnych ekspertów z całego świata z dziedziny medycyny i dietetyki, a opublikowanym na platformie internetowej U.S. News & World Report. Dieta DASH zawiera dużo warzyw i owoców, niskotłuszczowych produktów mlecznych, preferuje się w niej pełnoziarniste produkty zbożowe, tłuszcze roślinne, uwzględnia ryby, drób, orzechy, natomiast ogranicza sól, czerwone mięso, słodycze i napoje zawierające cukier. Dokładna analiza czynników sprzyjających rozwojowi nadciśnienia oraz badania przeprowadzone na kilkuset osobach wykazały, że stosowania się do zaleceń diety DASH pozwala  obniżyć ciśnienie skurczowe, średnio o około 6 mm/Hg oraz ciśnienie rozkurczowe o 3 mm/Hg. 

Dodaj komentarz