Blog SportsWebinar > Nowinki > Adaptogeny – poznaj ich korzyści

Adaptogeny – poznaj ich korzyści

Czym jest adaptogen? Coraz częściej w fitnessowym i dietetycznym środowisku da się słyszeć te, nieco obco brzmiące, słowo. Tak się składa, że znane są one ludzkości od dawna. Po raz pierwszy pojęciem tym posłużył się Mikołaj Lazarew, który określił trzy warunki, określające, czy dany produkt może zostać uznany za adaptogen.

  • poprzez szerokie, a nie specyficzne działanie ma uodparniać organizm
  • nie może mieć skutków niepożądanych
  • ma wprowadzać minimalne zmiany w fizjologii organizmu

Przykłady adaptogenów

Żeń-szeń funkcjonuje w medycynie od czterech tysięcy lat. Jego nazwa pochodzi od chińskiego renshen, znaczącego korzeń który przypomina człowieka. Według chińskiej tradycji roślina ta może być używana wyłącznie w chłodnych miesiącach. W historii znany jako lek wspaniale działający na potencję. Ma działanie pobudzające, wspomaga koncentrację i pamięć. W zbyt dużych dawkach może jednak powodować nadpobudliwość i bezsenność. Przypisuje mu się działanie przeciwnowotworowe, jednak brak jednoznacznych badań w tym kierunku.

Ashwagandha od jakiegoś czasu stała się jednym z najbardziej popularnych adaptogenów. Na mojej półce zawitała na stałe. Jest to adaptogen o bardzo szerokim działaniu. Przede wszystkim niejako uodparnia nas na stres. Świetnie sprawdza się u osób które mają problemy z odpornością (poprzez aktywację komórek NK) oraz chorobami autoimmunologicznymi.
Badania przeprowadzone na łamach Journal of the International Society of Sport Nutrition wykazały wzrost siły u osób niewytrenowanych, przyjmujących ekstrakt z ashwagandhy, względem osób przyjmujących placebo. Jest ona jednym z naturalnych stymulatorów testosteronu.

Różeniec górski (jego inna nazwa to złoty korzeń) w Polsce występuje wyłącznie na terenie parków narodowych w Sudetach i Karpatach. Zawiera ogromną ilość substancji czynnych: fenoloalkohol, glikozydy salidrozydu, rozarin, rozawin, rozin, liczne flawonoidy, fenolokwasy, kwasy organiczne, garbniki. Są to związki wykazujące właściwości przeciwzapalne oraz przeciwdepresyjne (w University of Pennsylvania prowadzone są aktualnie badania nad wyorzystaniem różeńca w terapii depresji).

W badaniach na szczurach różeniec wykazywał działanie chroniące neurony, pomagał redukować poziom kortyzolu oraz innych kortykosteroidów, przyspieszał prędkość leczenia układu nerwowego, wykazywał działanie poprawiające pamięć. Istnieją także badania potwierdzające wpływ rhodioli na redukcję zajadania stresu, tzw. „binge eating”.

W badaniu na osobach aktywnych wykazano, że zażywanie różeńca górskiego poprawia długość pracy do wyczerpania oraz skutecznie zmniejsza odczuwalne zmęczenia po długim wysiłku fuzycznym o niskiej intensywności.

Podsumowując, w tym artykule wymienione jest jedynie kilka najbardziej znanych adaptogenów. Aktualnie na rynku dostępnych jest o wiele więcej środków. Są one coraz lepiej przebadane i stają się równie popularne, co kreatyna czy beta-alanina.

Dodaj komentarz